CITAT FRÅN KUND
”Genom samarbetet med Helloy får vi möjlighet att fatta datadrivna beslut för att optimera våra marknadsföringskanaler. I det här fallet ville vi testa en automatiserad modell för allokering av platsannonser i utvalda kanaler. Genom Helloys förstudie fick vi en gedigen analys och bra beslutsunderlag för nästa steg i projektet.”
CBO/CMO Bravura

BAKGRUND
Bravura är en ambitiös utmanare i bemannings- och rekryteringsbranschen. Sedan starten 2008 har de vuxit kraftigt och utsetts till Gasellföretag fyra år i rad (2013-2016). I kommunikationen med kandidater spelar webben en central del.
UTMANING
Bravura lägger en stor del av sin marknadsbudget på digital platsannonsering. Målet är att exponera tjänsterna i de bästa kanalerna på marknaden. De utvärderar respektive kanal baserat på hur många ansökningar de levererat samt hur mycket trafik de driver. Bravura ville bryta ner utvärderingen ytterligare och undersöka möjligheterna att optimera annonseringen utifrån kandidaternas relevans och skapa ett underlag för att optimera marknadsbudgeten.
LÖSNING
För att kunna förstå kandidaternas väg från webb fram till anställning gjordes en koppling mellan Google Analytics och Bravuras CRM-system.
Syftet var att ge en bättre förståelse för vilka kanaler som driver kvalitativa kandidater. Med detta i åtanke konstruerades en modell för att bedöma kandidatkvalitet. Denna data aggregerades sedan till kanalnivå för att kunna göra bedömningen utifrån ett budgetperspektiv.
RESULTAT
- Värdefulla insikter hur Bravura kan effektivisera annonseringen framöver
- Flera förbättringsmöjligheter identifierades i kandidaternas ansökningsprocess
FRAMGÅNGSFAKTORER
- Bra samarbete med Bravuras olika interna funktioner för att säkerställa korrekt tolkning av data
- Hög kunskap kring Google Analytics och analys